reizen met je hond

Op 1 juni 2014 vertrok ik met de auto, tent en hond naar Fins Lapland. Een tocht van ruim 2800 kilometer. Mijn Mitsubishi Colt was helemaal volgepakt, wat een heerlijk bed was voor Tygo, mijn Siberische husky. Om 8 uur ’s morgens precies vertrokken we. De reis zou 2 weken duren.

Van Duitsland naar Denemarken

Uiteraard zijn Tygo zijn papieren in orde. Paspoort en Rabies-vaccinatie. Bij de douane wordt even achteloos in de auto gekeken naar de hond en wordt zijn paspoort vluchtig bekeken.

We nemen de ferry. Helaas mogen we tijdens de overtocht niet in de auto blijven. We moeten verplicht het dek op. Geen punt, het is prachtig weer. Tygo vindt dat wel spannend. Vooral drukke kinderen, al die belangstelling en andere honden. Hij gedraagt zich keurig.

Liever lopen we in de vrije natuur. We komen zelden iemand tegen, laat staan een hond. Elke 2-3 uur stoppen we en zoeken een plek om te wandelen. Dit is voor beiden genieten. Daarna gaat Tygo zonder protest weer de auto in en valt snel in slaap.

Op de camping

reizen met je hondWe zoeken een camping in Denemarken. Natuurlijk is Tygo van harte welkom, mits aangelijnd. Toch gaan we zo ver mogelijk van de andere campinggasten een plekje zoeken. Tygo gaat aan de lange lijn en ligt rustig te wachten tot ik de tent heb opgezet.

Hoe noordelijker we komen, hoe warmer het wordt. Gek genoeg. Aan het einde van de middag maken we een lange wandeling. Het is ’s nachts best fris en dus besluit Tygo dat ie liever bij mij in het tentje ligt. “Ben jij nou een poolhond?”, denk ik nog. Maar ik vind het heerlijk zo tegen elkaar aan.

We starten de volgende dag met een flinke wandeling en een ochtendduik. Voor de hond is het heerlijk natuurlijk als je water in de buurt hebt. Omdat we zo rustig reizen hebben we alle tijd voor wandelingen.

Verder naar het noorden

De natuurlijk verandert. Het wordt allemaal ruiger. Leuker voor mens en hond. Reizen met je hond is veel relaxter dan ik verwachtte. Je moet even de regels per land weten. In Denemarken en Zweden hoeven we geen speciale maatregelen te nemen.

In Zweden neem ik een filmpje op voor het thuisfront:

Op elke camping waar we komen zijn we welkom. Deze heb ik niet van te voren uitgezocht. We gaan op de bonnefooi. Aangezien je in Zweden mag wildkamperen hoef je dus nooit bang te zijn dat je geen slaapplaats hebt. Je kunt altijd wel je tentje ergens opslaan.

De laatste plek waar we samen overnachten is bij Siberian Adventures Northern Sweden in Strömsund. Daar neem ik afscheid van Tygo. Hij blijft op een plek waar hij het best tot zijn recht komt: op een sledehondenfarm. Vanaf dat moment reis ik alleen verder.

Reizen met je hond

reizen met je hondEr zijn heel wat boeken vol geschreven over hoe te reizen met je hond. Je kunt het zo ingewikkeld maken als je wilt. Ik heb het heel simpel gehouden. Lees de regels die gelden voor honden in het land waar je heen gaat. Weet welke voorbereidingen je moet treffen. Verder is het niets meer dan wanneer je een dagje weggaat met je hond.

• Een halsband met telefoonnummer.
  • Een tuig.
  • Een lange lijn.
  • Een grondpen (schroefpaalhouder).
  • Drinkbak.
  • Paspoort.
  • Handdoek en deken.
  • Tekentang.

Eten deed hij gewoon van de grond. Daarvoor heb ik geen aparte bak meegenomen. Kleine hap-slik-weg voertjes heb ik steeds ter plekke gekocht. Alsmede zijn voer. Tygo was een rauw eter en ik kocht gewoon wat voorhanden was. “Waar mensen kunnen eten, kunnen honden ook eten”, zegt Tannetje Koning (holistisch dierenarts) altijd.

Tygo heeft alleen in de auto op zijn deken gelegen. Buiten sliep hij of in de tent naast mij of gewoon op het gras. Tygo had weinig training gehad en was ook mentaal niet erg te stimuleren. Aan trainingsmiddelen of afleiding heb ik niets mee hoeven nemen. Ook liep hij nooit los dus geen fluitje nodig.

Reizen met je hond per vliegtuig kent wat meer aanpassingen en voorbereidingen.